September 18, 2017

berhubungan intim seminggu sekali sangat baik bagi kesehatan

Untuk pasangan suami istri, bercinta adalah salah satu cara menjaga keharmonisan rumah tangga dan jalinan kasih sayang. Seks bukan hanya soal kepuasan nafsu belaka kerana ini sangat berkaitan dengan kesihatan dan mental.

Kajian yang diterbitkan dalam The Journal of Sexual Medicine mengungkapkan bahawa hubungan intim pasangan dapat membantu menjaga berat badan ideal, menurunkan risiko prostat kanker dan breast cancer. Seks yang cukup juga boleh membantu menjaga kepadatan tulang, rendahnya risiko depresi dan menjaga kesihatan mental secara umum.

Bercinta yang ideal/copyright Shutterstock.com

Itulah sebabnya, banyak orang bertanya, berapa kali dalam seminggu sebaiknya seks dilakukan? Menurut penelitian yang diterbitkan dalam jurnal Social Psychological and Personality Science mengungkapkan bahwa pasangan yang melakukan seks kurang dari sekali seminggu dikatakan kurang bahagia.
Kajian dilakukan berdasarkan kaji selidik data analisis lebih dari 30 ribu orang Amerika selama 40 tahun. Amy Muise, penulis kajian mengatakan bahawa seminggu sekali adalah angka yang ideal untuk melakukan seks bersama pasangan.

Amy Muise dan timnya mendapati bahawa pasangan yang melakukan seks lebih dari sekali seminggu tampil lebih bahagia dan sehat. Tetapi terlalu sering bercinta sebenarnya tidak membuat bahagia. Namun tentu saja, keperluan seks setiap orang dapat berbeda-beda.

Jadi, untuk mendapatkan kesihatan manfaat berhubungan intim, usahakan selalu melakukannya paling tidak sekali seminggu sekali, lebih tepatnya wanita yang lebih baik. Asal kamu dan suami sama-sama bahagia, tak ada yang salah dengan berapa kali kalian melakukannya dalam seminggu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *